Det bästa vore om vi hittade en ny miljövänligare metod att driva framförallt våra fordon på. För de stora bovarna till dagens CO2 utsläpp är flygplanen och båtarna. Idag tillverkar vi bilar som är bättre för miljön än de som går på bensin och diesel, som inte är förnybara resurser. Dock är de nya bilarna inte heller felfria. De kan t.ex. vara mycket dyrare än dagens fordon, de tar slut på "andra" resurser eller att tillverkningen av dem bidrar till miljöförstöringen.
Här är några förslag som forskare i olika delar av världen har för en hållbar utveckling i framtiden:
Forskare vid KTH håller just nu på att ta fram ett nytt butanolbränsle som består av solljus, koldioxid och bakterier. Fördelen jämfört med bensin är att råvarorna finns i överflöd och att framställningen skulle kunna bli upp till 20 gånger så effektiv jämfört med etanol från sockerrör och majs.
Benny Bruton och Vincent Russo från USDA-ARS, South Central Agricultural Research Laboratory, och Wayne Fish visar en ny studie där vattenmelonens vätska kan bli vårat framtida bränsle. Väldigt, väldigt förenklat ska vätskan i melon få jäsa och sedan fungera som etanol.
Ett annat alternativ som är väldigt aktuellt i dagens forskning är vattendrivna bilar. Bilarna ska alltså drivas på vatten, vilket låter helt osannolikt!
Dessa exempel är förslag på lösningar på hur vi skulle kunna driva framtidens fordon.
Våra åsikter
Vi tror att "vattenmelonslösningen" inte kommer vara särskillt hållbar. För det första kommer resurserna av vattenmeloner inte räcka. I artikeln framgick det däremot inte om Benny och Vincent planerade att täcka hela världens behov av bränsle eller deras land eller bara en region. Om "vattenmelonsbränslet" skulle vara en bra lösning, vilket vi inte tror, skulle den spridas. Men problemet är att vattenmelonsodlingarna inte sprider sig. På så sätt blir det långa transporter till länder som t.ex. Sverige och Norge. För det andra kommer vi, i och med att jordens befolking ständigt växer, behöva lägga jordbrukets resurser till mat och föda för människor och djur, inte till bränsle.
Vi tror att de andra två lösningarna skulle kunna vara tänkbara att utveckla och använda i framtiden. Dock har inte utvecklingen av dessa två metoder kommit så pass långt som vi skulle önska. De är antingen för dyra att använda sig av eller inte färdigutvecklade för att kunna sättas in i en vanlig personbil. Vilket gör dem osäkra.
Vad vi mer kan dra för slutsatser är att "bränslefrågan" är en otroligt svår fråga. Och inte blir det lättare av att bilismen bara ökar och att alltfler i världens folkrikaste länder, Kina och Indien får tillgång till en bil. Det är de enorma CO2 utsläppen från dagens fordon som oroar många.
Det finns även en svår fråga till. Skulle man komma på en bra lösning på ett miljövänligt bränsle, uppstår ett nytt problem. Vad ska vi göra med alla de bilar vi har, som går på de fossila bränslen? Troligtvis skulle de inte skrotas utan falla i händerna på någon annan. Problemet skulle alltså kvarstå. Att "byta ut" alla dagens bilar är en lång och komplicerad process.
Benny Bruton och Vincent Russo från USDA-ARS, South Central Agricultural Research Laboratory, och Wayne Fish visar en ny studie där vattenmelonens vätska kan bli vårat framtida bränsle. Väldigt, väldigt förenklat ska vätskan i melon få jäsa och sedan fungera som etanol.
Ett annat alternativ som är väldigt aktuellt i dagens forskning är vattendrivna bilar. Bilarna ska alltså drivas på vatten, vilket låter helt osannolikt!
Dessa exempel är förslag på lösningar på hur vi skulle kunna driva framtidens fordon.
Våra åsikter
Vi tror att "vattenmelonslösningen" inte kommer vara särskillt hållbar. För det första kommer resurserna av vattenmeloner inte räcka. I artikeln framgick det däremot inte om Benny och Vincent planerade att täcka hela världens behov av bränsle eller deras land eller bara en region. Om "vattenmelonsbränslet" skulle vara en bra lösning, vilket vi inte tror, skulle den spridas. Men problemet är att vattenmelonsodlingarna inte sprider sig. På så sätt blir det långa transporter till länder som t.ex. Sverige och Norge. För det andra kommer vi, i och med att jordens befolking ständigt växer, behöva lägga jordbrukets resurser till mat och föda för människor och djur, inte till bränsle.
Vi tror att de andra två lösningarna skulle kunna vara tänkbara att utveckla och använda i framtiden. Dock har inte utvecklingen av dessa två metoder kommit så pass långt som vi skulle önska. De är antingen för dyra att använda sig av eller inte färdigutvecklade för att kunna sättas in i en vanlig personbil. Vilket gör dem osäkra.
Vad vi mer kan dra för slutsatser är att "bränslefrågan" är en otroligt svår fråga. Och inte blir det lättare av att bilismen bara ökar och att alltfler i världens folkrikaste länder, Kina och Indien får tillgång till en bil. Det är de enorma CO2 utsläppen från dagens fordon som oroar många.
Det finns även en svår fråga till. Skulle man komma på en bra lösning på ett miljövänligt bränsle, uppstår ett nytt problem. Vad ska vi göra med alla de bilar vi har, som går på de fossila bränslen? Troligtvis skulle de inte skrotas utan falla i händerna på någon annan. Problemet skulle alltså kvarstå. Att "byta ut" alla dagens bilar är en lång och komplicerad process.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar